ΤΟ ΕΠΙΣΗΜΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΠΑΣΚΕ.....ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ.....ΣΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΥΜΕ ΠΩΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΓΙΑ ΤΟ BLOG ΕΙΝΑΙ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΣΚΟΥΛΟΣ

Παρασκευή 14 Σεπτεμβρίου 2012

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟΥ ΣΤΟ metaforespress.gr

Λεωνίδας Σκούλος: «Το Μνημόνιο δεν εξυγίανε τις συγκοινωνίες. Το αντίθετο»



«Το Μνημόνιο στις αστικές συγκοινωνίες έκανε κακό και δεν έβαλε τάξη. Αυτό κρίνεται εκ του αποτελέσματος». Ο πρόεδρος του συνδικάτου εργαζομένων ΟΑΣΑ Λεωνίδας Σκούλος, σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη στο metaforespress.gr, περιγράφει την σημερινή εικόνα των οδικών συγκοινωνιών (ΕΘΕΛ – ΗΛΠΑΠ).
Αφού εκφράζει την αντίθεσή του στην αύξηση των εισιτηρίων, τονίζοντας ότι θα επιφέρει μείωση επιβατών και διεύρυνση των ελλειμμάτων, ο πρόεδρος του συνδικάτου ΟΑΣΑ υπογραμμίζει ότι το συγκοινωνιακό έργο έχει μειωθεί 40%, σε σχέση με το 2009!
Μάλιστα, αναφέρει ότι οι αναμονές στις στάσεις φτάνουν πλέον τα 30-40 λεπτά, ζητώντας την επιείκεια του επιβατικού κοινού.
Δεν ξεχνά να επισημάνει ότι οι εργαζόμενοι σε ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ έχουν υποστεί μειώσεις μισθών ως και 47%(!), ενώ για την μάστιγα της λαθρεπιβίβασης προτείνει οι ελεγκτές να αποτελέσουν ένα ανεξάρτητο, ξεχωριστό σώμα.
Τέλος, τάσσεται υπέρ της συγχώνευσης των συγκοινωνιών σε ένα ενιαίο φορέα (οδικές – σταθερές), με ένα ενιαίο ταμείο. Ξεκαθαρίζει, ωστόσο, ότι οι οδικές συγκοινωνίες δεν είναι δυνατόν να μην παράγουν ελλείμματα, διαφορετικά δεν θα επιτελούσαν κοινωνικό ρόλο.
Συνέντευξη στον Φώτη Φωτεινό
-Ο υπουργός Υποδομών K. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι θα προσπαθήσει να αποφύγει τις αυξήσεις των εισιτηρίων κατά 25%, ωστόσο το υπουργείο Οικονομικών εμμένει στις αυξήσεις. Ποιά είναι η δική σας άποψη; Τι έχετε να αντιπροτείνετε;
-Προσφάτως πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον γενικό γραμματέα Μεταφορών Ν. Σταθόπουλο. Οι εργαζόμενοι είναι κάθετα αντίθετοι στην αύξηση του εισιτηρίου, διότι με αυτό τον τρόπο οι συγκοινωνίες χάνουν τον κοινωνικό τους ρόλο και χαρακτήρα.
Αν αυξηθούν τα εισιτήρια, θα μειωθούν οι επιβάτες και θα διευρυνθούν τα ελλείμματα.
Από την άλλη πλευρά, δεν είναι δυνατόν 3-4 συναρμόδια υπουργεία, να χρωστούν στον ΟΑΣΑ 131 εκατ. ευρώ από τη μεταφορά αναπήρων, μαθητών, στρατιωτικών, κ.α.
-Στην ΕΘΕΛ και τα ΗΛΠΑΠ η λαθρεπιβίβαση αποτελεί μάστιγα. Υπάρχει λύση;
-Οι εργαζόμενοι που κάνουν τον καθαυτό έλεγχο, στο επιβατικό κοινό της ΕΘΕΛ, είναι περίπου 25 άτομα, επί συνόλου 5,5 χιλιάδων εργαζομένων. Το μέγεθος αυτό αποκτά επιπρόσθετη σημασία, αν αναλογιστεί κανείς ότι 14.000 δρομολόγια διεξάγονται ημερησίως τη χειμερινή περίοδο.
Τα πρόστιμα που επιβάλλουν οι εθελοντές ελεγκτές στους παραβάτες εντάσσονται στο μισθολογικό κόστος της εταιρείας. Τα έσοδα που “φέρνουν” στην εταιρεία φορολογούνται και με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει η αποδοτικότητα που θα έπρεπε να υπάρχει.
Εμείς προτείνουμε τα έσοδα που φέρνουν, οι εν λόγω εργαζόμενοι, να εξαιρούνται από τη μισθοδοσία τους. Να είναι ένα ξεχωριστό ταμείο.
Θεωρούμε ότι χρειάζονται προσλήψεις για την πάταξη της λαθρεπιβίβασης. Θα πρέπει να υπάρξει ένα νομικό πλαίσιο, ώστε να καλύπτονται πλήρως οι εθελοντές ελεγκτές.
-Ποια η επίδραση του Μνημονίου στην επιχειρησιακή λειτουργία των ΕΘΕΛ και ΗΛΠΑΠ;
-Τη δεδομένη στιγμή, με το Ν. 3920 που ψηφίστηκε τον περασμένο Μάρτιο, οι συγκοινωνίες επιδοτούνται με 155 εκατ. ευρώ ετησίως στο σύνολό τους (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ).
Από το εν λόγω ποσό αφαιρείται ο ΦΠΑ, οπότε πάμε αυτομάτως στα 135 εκατ. ευρώ. Πέραν αυτών, ως εταιρείες, μας απομένουν τα έσοδα για να παράγουμε το συγκοινωνιακό έργο που απαιτείται.
Όσον αφορά στο συγκοινωνιακό έργο των ΕΘΕΛ-ΗΛΠΑΠ, αυτονόητο είναι ότι έχει μειωθεί κατά πολύ. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μειώθηκε κατά 40%, σε σύγκριση με το συγκοινωνιακό έργο του 2009.
Το 2009 κυκλοφορούσαν ημερησίως περί τα 2.000-2.100 λεωφορεία και απασχολούνταν 5.555 οδηγοί στην ΕΘΕΛ, ενώ αυτή τη στιγμή βρίσκονται έξω περίπου 3.900 οδηγοί.
Πρακτικά αυτό σημαίνει 40% λιγότερα λεωφορεία. Αυτό οφείλεται στην μετάταξη 1.500 ατόμων απ’ όλες τις συγκοινωνίες, στη συνταξιοδότηση οδηγών, τεχνητών και διοικητικών υπαλλήλων, στον παροπλισμό λεωφορείων και την έλλειψη ανταλλακτικών. Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα την απαξίωση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Παρόλα αυτά, εμείς πιστεύουμε ότι το συγκοινωνιακό έργο οφείλει, όχι να μειώνεται, αλλά να αυξάνεται σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
-Μισθολογικά τι αλλαγές επέφερε το Μνημόνιο στους εργαζόμενους;
-Αυτή τη στιγμή οι τακτικές μισθολογικές μας αποδοχές έχουν μειωθεί κατά 35%, σε σύγκριση με το 2009, έχουμε κάνει δηλαδή πλήρη εφαρμογή του Ν. 4024.
Στο σύνολό τους, συνυπολογίζοντας τα δώρα και τα επιδόματα αδείας, οι τακτικές μας αποδοχές μειώθηκαν κατά 47%. Επί του πρακτέου, οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες λαμβάνουν 140 ευρώ επίδομα αδείας και δώρο Πάσχα και 350 ευρώ δώρο Χριστουγέννων.
Από το 2008, που υπεγράφη η τελευταία ΣΣΕ, δεν υπάρχουν επιδόματα. Τα μοναδικά επιδόματα, που λαμβάνουν αυτή τη στιγμή οι εργαζόμενοι, είναι το ανθυγιεινό επίδομα.
Πιστεύω ότι, στις αστικές συγκοινωνίες, το Μνημόνιο έκανε κακό και δεν έβαλε τάξη και αυτό κρίνεται εκ του αποτελέσματος. Στους δρόμους δεν υπάρχουν λεωφορεία, ανταλλακτικά, οδηγοί, το συγκοινωνιακό έργο συρρικνώθηκε.
Δεν εφαρμόστηκε το τρίπτυχο που ζητήσαμε. Ζητούμε, εδώ και αρκετά χρόνια, τη δημιουργία ενός φορέα, ώστε οι συγκοινωνίες να είναι αλληλένδετες μεταξύ τους, άρα τα έσοδα να είναι κοινά για όλους. Επομένως, ένας φορέας και ένα εισιτήριο.
-Υπάρχει ακριβής αριθμός παροπλισμένων λεωφορείων;
-Δυστυχώς όχι. Υπάρχουν λεωφορεία με βλάβες μικρότερες ή μεγαλύτερες. Η ουσία είναι ότι τα λεωφορεία που βρίσκονται σήμερα εν κινήσει δεν επαρκούν για την μεταφορά του επιβατικού κοινού.
Το επιβατικό κοινό έχει δίκιο που διαμαρτύρεται για την αραίωση των δρομολογίων. Ειδικότερα, κατά τη χειμερινή περίοδο, τα δρομολόγια θα εκτελούνται με 30-40λεπτες καθυστερήσεις.
Κι εδώ είναι που ζητούμε την αμέριστη στήριξη και συμπαράσταση της κοινωνίας, καθώς ο οδηγός είναι μέρος της κοινωνίας, βιώνει τα ίδια –οικονομικά και μη- προβλήματα μ’ εκείνους, παρόλα αυτά, καλείται να φέρει καθημερινά το έργο του σε πέρας.
-Θα έρθει το ηλεκτρονικό εισιτήριο το 2014-15;
-Το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι μια λύση που συζητάμε εδώ και 5 χρόνια, αλλά δεν νομίζω να πάρει «σάρκα και οστά» ποτέ. Επιζητάμε περισσότερα έσοδα και καλύτερη εξυπηρέτηση επιβατών, αλλά δεν γνωρίζουμε το βέλτιστο τρόπο.
Παρόλα αυτά, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να διευθετηθεί άμεσα. Απ’ την πλευρά μας πάντως, πιστεύουμε ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελεί μια λύση.
-Θα καταφέρουν να πετύχουν κερδοφορία οι οδικές συγκοινωνίες;
-Για να έχουν φτηνό εισιτήριο οι δημόσιες συγκοινωνίες, βασική αρχή είναι η επιδότησή τους. Παραδοσιακά, οι δημόσιες συγκοινωνίες δεν παράγουν κέρδη, αλλά προσφέρουν φθηνό εισιτήριο, το οποίο ουσιαστικά πληρώνει ο φορολογούμενος πολίτης.
Για να ιδιωτικοποιηθούν οι συγκοινωνίες θα πρέπει το εισιτήριο να φτάσει τα 3 ευρώ τουλάχιστον. Άρα, θα πρέπει να εξακολουθήσουμε να έχουμε δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, οι οποίες θα συνεχίσουν να επιδοτούνται από το κράτος. Άλλωστε, το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης απέτυχε.